پيامبر گرامي اسلام در شأن و عظمت تعليم دهنده قرآن فرموده است :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           » مع القرآنَ يَستغفِر لَهُ كُلّ شَيءٍ حتَي الحُوتَ في البَحْر «

          براي معلّم قرآن تمام ذرات جهان حتي ماهيان دريا طلب آمرزش مي‎كنند .

 

                                                                                            مديريت آموزش و پرورش شهرستان لامرد

                                                                                                                                                                                 مدرس : جــواد رستــــگار

                                                                                                                                                                                 همكار در تدريس : عـــلي درخشــــان

 

» يا لطيف «

 

                P

 

 

 

 

 

 

 

فهرست

عنوان                                                                               صفحه

موضوع طرح درس ……………………………………  1

روش تدريس ثابت انگيزه يادگيري را كاهش مي‎دهد …………   2

جدول طرح درس ………………………………………   3

سواد قرآني……………………………………………  4

صلاحيت‎ها و توانايي‎هاي معلم قرآن ……………………… 5

آداب تلاوت قرآن ……………………………………… 6

معرفي سوره لقمان ……………………………………   7

اهداف كلي ……………………………………………  8

اهداف اختصاصي …………………………………… 8 - 9

استفاده از وسايل كمك آموزشي …………………………   10

ايجاد انگيزه در دانشآموزان ……………………………… 11

شرح طرح درس ………………………………………… 12

اتاق نور ……………………………………………… 13

فهرست منابع و ماخذ  …………………………………...14


» هو الحكيم «

موضوع طرح درس

كتــاب قــرآن كلاس اوّل راهنمايي

ســوره مباركــه لقمـــان

 

شيوه اجرا : تلفيقي از اعضاي تيم هميار ، پرسش و پاسخ ، نمايشي و

تدريس : قرائت درس دهم ( سوره مباركه لقمان آيات 12 19 )

ارزشيابي : مفاهيم درس نهم سوره مباركه لقمان آيات 1 11

 1


» هو الحكيم «

روش تدريـس ثـابت ، انگيـزه

يادگيـري را كاهـش مي‎دهـد .

 

       براي تبديل دانايـي به توانايي ، دانش‎آموز بايـد نقش فعالـي در فرآيند يادگيـري ايفا كند . او نبايد براي دريافت اطلاعات ، تنها به كتاب درسـي و سخنراني معلـم در كلاس درس اكتفا كنـد ؛ چه از ايـن طريق كم‎تر مي‎تواند آموختـه‎هاي خود را در موقعيت‎هاي جديد به كار گيرد و مشكلي را حل كند .

كاربرد انواع الگوهـاي يادگيري در روش تدريـس سبب مي‎شود كه معلم ، كلاسـي با نشاط ، پرتحرك و محيـطي غني براي مشاركت در فرآيند ياددهي يادگيـري ايجـاد كند . داش‎آموزان در چنين كلاسي ، احساس مسئوليت مي‎كنند و از تلاش وكوشش و چالش‎هاي گروهي خود لذت مي‎برند . 

 2


»  هو  الحكيم  «

جدول طرح درس قرآن

 

 

 


مـدت 30 دقيقـه

مـدت 40 دقيقـه

مـدت 20 دقيقـه

هفته اول

صحبت در مورد قرائت قرآن و جامعيت روش تدريس جديد

تدريس درس اوّل با نوار

بحث اجتماعي قرآن

هفته دوم

ارزشيابي قرائت درس اوّل

تدريس مفاهيم درس اوّل

بحث شناخت و تحقيق

هفته سوم

تصحيح انس با قرآن درخانه و ارزشيابي مفاهيم

تدريس قرائت درس دوّم

بحث قرآني رسيدگي به تكاليف

هفته چهارم

ارزشيابي قرائت درس دوّم

تدريس مفاهيم درس دوّم

بحث شناخت و تحقيق

 

هر دو هفته يك درس كامل تدريس مي‎شود .

در اين طرح هفته فرد را در نظر گرفتم كه اوّل قرائت تدريس كنم ، سپس مفاهيم .

 3


»  هو  الحكيم  «

هو الذي بعث في الاميين رسولاً منهم

يتلو عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب والحكمه

و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين                      سوره جمعه ؛ آيه 2

 

 قرآن كريم پيام روشن الهي است كه همه انسان‎ها را به راستي و رستگاري دعوت مي‎كند . اين كتاب عزيز از آغاز نزول تا كنون ، سرچشمه بي‎پايان علوم و معارف اسلامي و محور تعليم و تربيت ديني بوده است . خداي متعال تلاوت و تعليم آن را از مهمترين و ظايف پيامبر اكرم (ص) مي‎داند و پيامبر نيز ، تعليم قرآن را از حقوق فرزند بر پدر دانسته است . تاريخ تعليم و تربيت اسلامي از آموزش اين كتاب آغاز مي‎شود . از اين رو آموزش هيچ كتابي و هيچ علمي از اهميت و جايگاه آموزش قرآن برخوردار نيست . قرآن ، كتاب همه مردم است . هر فردي در هر سطحي از علم و تقوا مي‎تواند از اين كتاب الهي بهره گيرد .

       در كشور ما ، به اقتضاي جايگاه خاص دين اسلام در فرهنگ مردم ايران و جايگاه ويژه قرآن در اعتقادات ديني ، آموزش قرآن همواره مورد توجه بوده است . آموزش عمومي قرآن از آن‎چنان اهميتي برخوردار است كه اگر ميزان و عمق دين شناسي و دينداري مردم را با ميزان آشنايي و انس آنها با قرآن كريم و معرفت خاندان پاك پيامبر اكرم بسنجيم ، راه حقي را پيموده‎ايم . از سوي ديگر ، اگر دانش پايه مردم نسبت به قرآن از حداقل سطح قابل قبولي برخوردار نباشد اين ضعف و نقصان در تمام اركان ايمان و دين باوري آنها تأثير نامطلوب خواهد داشت .

 4


»  هو  الحكيم  «

صلاحيت‎ها و تواناييهاي معلم قرآن

       شأن معلم قرآن

      معلم قرآن شأن بسيار بالايي در ميان مردم دارد و پيشوايان دين نيز به مقام معلم قرآن ارج نهاده‎اند ؛ به طوري كه در احاديث متعددي از اين عزيزان ديده مي‎سود . از رسول اكرم ( ص ) نقل شده است : « من علّم عبداً آيه من كتاب الله فهُو مولاه » هر كه بنده‎اي را آيه اي از كتاب خدا بياموزد ، مولاي او خواهد بود .

       و نيز از ايشان نقل مي‎شود : « اَلا من تَعلم القرآنَ و علّمه و عملَ بما فيه ، فأنا له سائق‏‏ٌ إلي الجنّه و دليلٌ إلي الجنه .» ( به هوش باشيد ! هر كه قرآن را فرا گيرد يا بياموزد و به محتوايش عمل كند ، من سوق دهنده و راهنماي او سوي بهشت خواهم بود .)

       ويژگيهاي معلم

-         خود الگو بودن معلّم براي آن‎چه تعليم يا ارائه مي‎دهد .

-          برخورداري از روحيه شاد و شادي برانگيز و اجتناب از غم‎زدگي و افسردگي .

-          رعايت انصاف و اغماض از خطاهاي نه چندان جدي شاگردان .

-          تشويق اعمال پسنديده و مثبت نوجوانان در حد اعتدال .

-          برقراري جو دوستانه در مدرسه .

-          ايجاد تنوع فعاليت در كلاس براي رفع يكنواختي و ملال خاطر .

-          استفاده از هشدار ( تنبيه ) منطقي كه توأم با كينه توزي نباشد .

-          رفتار صميمي داشته باشد تا متانت خود را حفظ كند و شوخي و تفريح را از حد نگذراند .

-          هم‎چون انبيا ( ع ) داراي دو صفت بشير و نذير باشد .

                                                         « فبعث الله النبيينُ مبشرينُ و منذرينُ . »

 5


»  هو  الحكيم  «

اگر فرزندان ما قرآني تربيت شوند بسياري از رفتار‎هاي ناهنجاري كه امروز در جامعه شاهد آن هستيم وجود نخواهد داشت .

آداب تلاوت قرآن از زبان قرآن و كلام معصومين

لا يسمه الا المطَهرون                         قرآن را جز پاكان لمس نمي‎كنند .                        واقعه 79

وَرتّلَ القرآنَ تَرتيلا                             قرآن را به صورت ترتيل تلاوت كنيد .                    مزمل 4

افلا يتدبرونَ القرآن                           آيا آنها در قرآن نمي‎انديشند .                                نساء 82

فاذا قرأت القرآنِ فَاستغذ بالله من الشيطان الرجيم                                                          نحل 98

( اي رسول ما ) چون خواهي قرائت قرآن كني ، اول از شر وسوسه شيطان رانده شده به خدا پناه ببر !

حضرت علي (ع) : هنگامي كه وضو نداريد قرآن نخوانيد .

حضرت رسول اكرم ( ص ) : تلاوت قرآن از روي قرآن بهتر است تا از حفظ .  

 6


»  هو  الحكيم  «

معرفي سوره لقمان

31

لقمان

مكي

34 آيه

542 كلمه

2110 حرف

معني : لقمان حكيم

علت نامگذاري : آيه 12 به بعد اين سوره پندهاي لقمان حكيم به فرزندش را مطرح كرده است كه يكي از شاهكارهاي هنري اين سوره در ضمن 8 آيه مي‎باشد كه به طور زيبا و سبك جالبي اندرزهاي لقمان را به تصوير كشيده است .

نام‎هاي ديگر :  ندارد .       

           

 

 


محتواي سوره : T عظمت قرآن و هدايت و رحمت بودن آن براي مؤمنان  T نكوهش كساني كه در برابر آيات سرسختي و لجاجت نشان مي‎دهند و با ايجاد سرگرمي‎هاي ناسالم ، ديگران را از قرآن منحرف مي‎كنند . T نشانه‎هاي خدا راز آفرينش آسمان و بر پا داشتن آن بدون ستون ، آفرينش كوه‎ها در زمين ، جنبندگان مختلف ، نزول باران و پرورش گياهان . T سخنان حكمت آميز لقمان به فرزندش از جمله : توحيد و مبارزه با شرك ، توصيه به نيكي با پدر و مادر ، نماز ، امر به معروف و نهي از منكر ، شكيبايي در برابر حوادث سخت ، خوشرويي با مردم ، تواضع و فروتني و اعتدال در امور . T دلايل توحيد با سخن از تسخير آسمان و زمين ، نعمت‎هاي فراوان پروردگار . T نكوهش از منطق بت پرستاني كه تنها در اثر تقليد از نياكان به گمراهي افتادند . T علم گسترده و بي پايان خداوند با ذكر مثال روشن . T آيات آفاقي ، توحيد فطري و گرفتار شدن انسان در ميان امواج بلا و روي دل به سوي خدا آوردن . Tصحنه تكان دهنده قيامت و زندگي پس از مرگ و هشدار به انسان كه مغرور زندگي دنيا نشود وبه فكر آن جهان باشد . T علم غيب پروردگار و آگاهي او از همه چيز در ارتباط با انسان و

       ترتيب سوره :  به ترتيب جمع آوري ، سي ويكمين سوره است و به ترتيب نزول ، پنجاه و ششمين سوره است .كه بعد از سوره صافات و قبل از سوره سبا نازل شده است .

       داستان‎هاي سوره :  لقمان حكيم پندهاي او به فرزندش 15 تا 19

       آغاز و پايان :  آغاز « الم تِلكُ آيات الكتابِ الحكيم »    پايان « و ما تدري نفس بأيّ ارضٍ تموت انَّ الله عليم خَبير »

       فضيلت سوره : پيامبر اسلام ( ص ) فرمود : « هر كسي كه سوره لقمان را بخواند لقمان در قيامت رفيق و دوست او است و به عدد كساني كه كار نيك يا بد انجام دادند ( به حكم امر معروف و نهي از منكر در برابر آنها ) ده حسنه به او داده مي‎شود .»

 7

                                                                                                                      مجمع البيان جلد 8 صفحه 312


»  هو  الحكيم  «

 اهداف كلي :

آشنايي دانش‎آموزان با آيات نوراني قرآن كريم و قرائت صحيح آيات 19 12 سوره مباركه لقمان

 الف) شناختي  :  آشنايي با سوره لقمان 

ب) عاطفي : ايجاد علاقه و اشتياق به قرآن و شخصيت‎هاي مثبت قرآني و علاقه به تلاوت قرآن و تحقيق و پژوهش و نگرش عميق در آيات

ج) رواني حركتي : توانايي روان‎خواني و قرائت صحيح آيات

اهداف اختصاصي :

       پس از پايان درس از دانش‎آموزان انتظار داريم كه :

  الف) شناختي :

1-    ارزش‎ها و آرمان‎هاي والاي قرآني را بيش از پيش درك كند .

2-    با ابعاد مختلف قرآن اعم از فردي ، اجتماعي، سياسي ، فرهنگي و اخلاقي آشنا شود .

3-    برنامه‎هاي عملي براي حيات سالم‎تر و متعالي‎تر را از قرآن فرا گيرد .

4-     بداند كه آزادي و سرافرازي و رهايي از يوغ استكبار و استعمار جهاني تنها در پرتو روي‎ آوري به قرآن و آشنايي با مفاهيم بلند آن است

5-     از طريق آيات قرآن با تربيت صحيح اسلامي آشنا شود .

       ب ) عاطفي

1-    به قرآن و شخصيت‎هاي مثبت آن مشتاق و علاقه‎مند شود .

2-     در مورد آيات قرآن به تحقيق و پژوهش و نگرش عميق روي آورد .

3-     به حفظ آيات و فراگيري مفاهيم آن علاقه‎مند شود .

4-    به دستورات و فرامين و درس‎هاي مختلف قرآن مثل خضوع و فروتني ، ايثار و فداكاري ، آزادمردي ، دوري از غرور و خود بزرگ بيني علاقه‎مند شود .

ج) رواني حركتي :

1-    در قرائت و روان‎خواني آيات توانا شود .

2-    در گروه هميار به ايفاي نقش بپردازد و به خوبي آن را اجرا كند .

3-   

 8

در تلاوت آيات با صوت و لحن تمرين نمايد .

»  هو  الحكيم  «

د ) مهارت‎هاي اجتماعي :

1-    در ضمن تدريس و صحبت هم‎كلاسي‎ها خوب گوش مي‎دهد و هم‎چنين به آنها اجازه سخن گفتن مي‎دهد .

2-    با اعضاي تيم خود هم‎فكري و مشورت مي‎كند .

3-     در خلال فعا‎ليتهاي كلاسي نظم و رعايت آن را مي‎آموزد .

4-    در تيم متواضع و فروتن است و به ديگران احترام مي‎گذارد .

 9


»  هو  الحكيم  «

در فرايند ياددهي يادگيري از وسايل آموزشي و كمك آموزشي زير بهره مي‎گيريم:

الف) نوار كاست ؛ نوار موجب مي‎شود كه دانش آموزان با تلفظ صحيح كلمات آشنا شوند و ضمن هم‎خواني و هماهنگي با نوار تمرين صوت هم مي‎كنند.

ب) فيلم ويدئو ؛ دانش آموز از طريق فيلم (مثلاً اجراي يك نمايش ) از نزديك و خيلي ملموس‎تر با موضوع ارتباط برقرار مي‎كند و اين مسئله به دليل ديداري بودن پايدار‎تر در ذهن دانش آموز مي‎ماند .

ج) تراكت ، كارت پستال ، عكس و آثار نقاشي وخطاطي ؛ مفاهيم اصلي درس به صورت هنري و موجزتر به دانش آموز انتقال مي‎دهيم.

د) استفاده از تخته و گچ رنگي.

و) كتاب درسي ؛ معرفي كتاب قصه هاي قرآن ترجمه مصطفي زماني، منشور تربيتي لقمان تاليف سيد احمد زرهاني و كتاب آشنايي با سوره‎هاي قرآن تاليف جعفر شيخ الاسلامي جهت تحقيق دانش‎آموزان .

ز) تابلو منشور اخلاقي لقمان ؛ در بر گيرنده مضمون و محتواي اصلي درس كه دانش‎آموز آن را راحت‎تر و بهتر مجسم مي‎كند.

ه) خط بر ؛ كه دانش آموز با آن آيات را نشان مي‎دهد.

 ي) گل و گلاب و عود جهت تزئين كلاس.

10


»  هو  الحكيم  «

به منظور ايجاد انگيزه در دانش‎آموزان از هر فرصتي جهت جذابيت درس و كلاس استفاده مي‎كنيم .

الف) گروه‎بندي دانش‎آموزان به صورت اعضاي تيم هميار

ب) شركت دادن دانشآموزان در تدريس بخصوص در قرائت ، به اين منظور كه دانشآموزان جهت يادگيري آمادگي بيشتري پيدا كنند .

ج)استفاده از روشهاي اعضاي تيم هميار ، پرسش و پاسخ ، استفاده از تصوير ، نمايشي ( به دليل ضيق وقت واگذاري كار نمايش به دانشآموزان توسط يك فيلم جبران گرديد ) ، توضيحي و براي انتقال اطلاعات به دانشآموزان

د) برقراري ارتباط دوستي و صميمانه ميان معلم و دانشآموزان

ه) اگر دانشآموزان خواهان قوائد تجويدي شدند با بياني ساده و همراه با شعر و بازي توضيح مي‎دهيم . مثلاً در تدريس حروف والي ، حروف را روي تابلو مي‎نويسيم و با كلمه مثال نشان مي‎دهيم .

                              به به ببين چه عاليه                        اين از حروف واليه

                                  نوشته مي‎شه                                خونده نمي‎شه

و)در قسمت قرائت توسط دانشآموزان با انتخاب دانشآموزاني كه آمادگي خود را سريع‎تر اعلام مي‎كنند باعث ايجاد انگيزه در سايرين مي‎شويم .

ز) معطر كردن فضاي كلاس براي ايجاد محيطي شاد و فرح‎بخش براي تمايز بخشي اين درس با ساير دروس .

ح)اجراي نمايش توسط خود دانشآموزان يا نمايش يك فيلم آموزشي براي ارتباط مستقيم دانشآموزان با مفهوم درس

ط) تلاوت آيات درس توسط معلم با صوت ولحن براي بالا بردن انگيزه دانشآموزان جهت تلاوت آيات با صوت و لحن

11


»  هو  الحكيم  «

شرح طرح درس از طريق تلفيق روش‎هاي مختلف ( اعضاي تيم هميار ، توضيحي ، پرسش و پاسخ ، نمايشي)

« اين طرح را در 45 دقيقه اجرا و 45 دقيقه ارزشيابي مي‎ كنيم كه در اين اجرا جمعاً 25 دقيقه وقت تعيين شده است .»

1-    ضبط صوت ، نوار و محل آيات مربوط به درس را در نوار قبل از كلاس آماده مي‎كنيم .

2-     با وسايل كمك آموزشي وارد مي‎شويم كه اين عمل كنجكاوي دانشآموزان را بر مي‎انگيزد .

3-     با نام خداوند بزرگ ( بسم الله الرحمن الرحيم )  با حالتي شاد و رويي گشاده كلاس شروع مي‎كنيم .

4-   بعد از سلام و احوال‎پرسي حضور و غياب مي‎كنيم . سپس ارزشيابي از درس گذشته و پس از آن از تكاليف انس با قرآن درخانه دانشآموزان بازديد مي‎كنيم  و اين تكاليف توسط خود دانشآموزان با روش پرسش و پاسخ و مباحثه حل مي‎شود .

5-     گروه‎بندي به صورت اعضاي تيم هميار مي‎باشد .

6-   پس از بررسي تكاليف به ارزيابي تحقيق مرتبط با موضوع درس كه توسط تيم‎ها انجام شده مي‎پردازيم . با مقدمه‎اي كوتاه از آنان مي‎خواهيم كه به تماشاي فيلم نمايشي بنشينند سپس با گرفتن نظر دانشآموزان به جمع‎بندي مطالب ارائه شده مي‎پردازيم .

7-    همراه با دانشآموزان به اتاق نور رفته و در آنجا با تقاضا از انها براي قرائت آيات جديد ارزشيابي تشخيصي به عمل مي‎آوريم .

8-   آيات جديد را با پخش نوار آموزشي آغاز مي‎كنيم و از دانشآموزان مي‎خواهيم كه با خط‎بري با نوار همراه شوند . آيات دو بار قرائت مي‎شود ، بار اول دانشآموزان گوش مي‎دهند و بار دوم همراه با هم با نوار تكرار مي‎كنند .

9-   پس از قرائت سه سطر از آيات نوار را خاموش كرده و از تيم‎ها مي‎خواهيم كه براي رفع اشكال در قرائت با يكديگر مشورت كرده سپس از آنها ارزشيابي تكويني به عمل مي‎آوريم . آنگاه ادامه آيات را از طريق نوار پخش مي‎كنيم تا آيات مورد نظر به اتمام برسد .

10-  در اين قسمت با صوت و لحن به قرائت آيات مي‎پردازيم و بعد از آن ارزشيابي پاياني به عمل مي‎آوريم . سپس براي تغيير و تنوع در فضاي كلاس تدريس از يكي از دانشآموزان كه براي قرائت صوت ولحن مشتاق و مستعد است ، مي‎خواهيم كه به قرائت آيات

12

بپردازد .
»  هو  الحكيم  «

11- تعيين تكليف :

    الف) فعاليت‎هاي خلاقانه : در پايان درس از تيم‎هاي هميار مي‎خواهيم كه براي جلسه آينده يك سري از فعاليت‎ها را انجام دهند . مانند :

1-    تهيه احاديث ديني مرتبط با موضوع درس (پند‎هاي اخلاقي لقمان ) توسط يك تيم

2-    تهيه روزنامه ديواري توسط تيم دوم

3-    درخواست از گروه سوم براي تهيه نقاشي و خطاطي از داستان لقمان

ب) تعيين تكليف ( انفرادي ، گروهي ، عمومي )

1-   انفرادي : مي‎خواهيم كه آيات مورد نظر را ( با درنظر گرفتن توانايي و خواست وعلاقه آنها ) از يك عبارت تا چند عبارت حفظ كنند .

2-  گروهي : از تيم‎ها مي‎خواهيم كه نوار قاريان بين المللي كه سوره لقمان را تلاوت نموده‎اند و هم‎چنين اطلاعاتي در مورد اين سوره با استفاده از سايت‎هاي قرآني در اينترنت گردآوري نمايند .

3-    عمومي : از دانشآموزان مي‎خواهيم كه با استفاده از نوار آموزشي روخواني خود را تقويت كنند .

 

در پايان جلسه دعاي ختم قرآن را قرائت مي‎كنيم و از همه دانشآموزان مي‎خواهيم كه آمين بگويند .

 

اتاق نور

اتاق نور را كه به بهترين شكل تزيين شده و دانشآموزان با هنر خود آن را تزئين كرده‎اند . چون بهترين جايگاه براي ابداعات ، خلاقيت‎ها و ابراز سليقه‎ها و ابتكارات دانشآموزان است كه بعد هنر هم لحاظ شود . اتاق نور حتما بايد خوشبو و معطر باشد چون جايگاه قرائت كلام خداوند متعال است . بنابراين با گلاب و گل آن را خوشبو مي‎كنيم و به نحو دلپذيري رحل قرآن و گل را تزئين مي‎نماييم .

13

13


فهرست منابع و ماخذ

1-    راهنماي عملي روش‎هاي مشاركتي و فعال در فرايند تدريس تاليف منوچهر فضلي خاني .

2-    كليات روشها و فنون تدريس دوره تربيت معلم تاليف امان الله صفوي .

3- مجله رشد آموزش قرآن 6  پاييز 83 .

4- مجله رشد آموزش معارف اسلامي 53  بهار 83 .

 

 

14