ماده درسي : قرآن اوّل راهنمايي موضوع درس : سوره مبارك
پيامبر گرامي اسلام در شأن و عظمت تعليم دهنده قرآن فرموده است :
» مع القرآنَ يَستغفِر لَهُ كُلّ شَيءٍ حتَي الحُوتَ في البَحْر «
براي معلّم قرآن تمام ذرات جهان حتي ماهيان دريا طلب آمرزش ميكنند .
مديريت آموزش و پرورش شهرستان لامرد
مدرس : جــواد رستــــگار
همكار در تدريس : عـــلي درخشــــان
» يا لطيف «
P
فهرست
عنوان صفحه
موضوع طرح درس …………………………………… 1
روش تدريس ثابت انگيزه يادگيري را كاهش ميدهد ………… 2
جدول طرح درس ……………………………………… 3
سواد قرآني…………………………………………… 4
صلاحيتها و تواناييهاي معلم قرآن ……………………… 5
آداب تلاوت قرآن ……………………………………… 6
معرفي سوره لقمان …………………………………… 7
اهداف كلي …………………………………………… 8
اهداف اختصاصي …………………………………… 8 - 9
استفاده از وسايل كمك آموزشي ………………………… 10
ايجاد انگيزه در دانشآموزان ……………………………… 11
شرح طرح درس ………………………………………… 12
اتاق نور ……………………………………………… 13
فهرست منابع و ماخذ …………………………………...14
» هو الحكيم «
موضوع طرح درس
كتــاب قــرآن كلاس اوّل راهنمايي
ســوره مباركــه لقمـــان
شيوه اجرا : تلفيقي از اعضاي تيم هميار ، پرسش و پاسخ ، نمايشي و …
تدريس : قرائت درس دهم ( سوره مباركه لقمان آيات 12 – 19 )
ارزشيابي : مفاهيم درس نهم سوره مباركه لقمان آيات 1 – 11
1
» هو الحكيم «
روش تدريـس ثـابت ، انگيـزه
يادگيـري را كاهـش ميدهـد .
براي تبديل دانايـي به توانايي ، دانشآموز بايـد نقش فعالـي در فرآيند يادگيـري ايفا كند . او نبايد براي دريافت اطلاعات ، تنها به كتاب درسـي و سخنراني معلـم در كلاس درس اكتفا كنـد ؛ چه از ايـن طريق كمتر ميتواند آموختـههاي خود را در موقعيتهاي جديد به كار گيرد و مشكلي را حل كند .
كاربرد انواع الگوهـاي يادگيري در روش تدريـس سبب ميشود كه معلم ، كلاسـي با نشاط ، پرتحرك و محيـطي غني براي مشاركت در فرآيند ياددهي – يادگيـري ايجـاد كند . داشآموزان در چنين كلاسي ، احساس مسئوليت ميكنند و از تلاش وكوشش و چالشهاي گروهي خود لذت ميبرند .
2
» هو الحكيم «
جدول طرح درس قرآن
|
|
مـدت 30 دقيقـه |
مـدت 40 دقيقـه |
مـدت 20 دقيقـه |
|
هفته اول |
صحبت در مورد قرائت قرآن و جامعيت روش تدريس جديد |
تدريس درس اوّل با نوار |
بحث اجتماعي قرآن |
|
هفته دوم |
ارزشيابي قرائت درس اوّل |
تدريس مفاهيم درس اوّل |
بحث شناخت و تحقيق |
|
هفته سوم |
تصحيح انس با قرآن درخانه و ارزشيابي مفاهيم |
تدريس قرائت درس دوّم |
بحث قرآني رسيدگي به تكاليف |
|
هفته چهارم |
ارزشيابي قرائت درس دوّم |
تدريس مفاهيم درس دوّم |
بحث شناخت و تحقيق |
هر دو هفته يك درس كامل تدريس ميشود .
در اين طرح هفته فرد را در نظر گرفتم كه اوّل قرائت تدريس كنم ، سپس مفاهيم .
3
» هو الحكيم «
يتلو عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب والحكمه
و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين سوره جمعه ؛ آيه 2
قرآن كريم پيام روشن الهي است كه همه انسانها را به راستي و رستگاري دعوت ميكند . اين كتاب عزيز از آغاز نزول تا كنون ، سرچشمه بيپايان علوم و معارف اسلامي و محور تعليم و تربيت ديني بوده است . خداي متعال تلاوت و تعليم آن را از مهمترين و ظايف پيامبر اكرم (ص) ميداند و پيامبر نيز ، تعليم قرآن را از حقوق فرزند بر پدر دانسته است . تاريخ تعليم و تربيت اسلامي از آموزش اين كتاب آغاز ميشود . از اين رو آموزش هيچ كتابي و هيچ علمي از اهميت و جايگاه آموزش قرآن برخوردار نيست . قرآن ، كتاب همه مردم است . هر فردي در هر سطحي از علم و تقوا ميتواند از اين كتاب الهي بهره گيرد .
در كشور ما ، به اقتضاي جايگاه خاص دين اسلام در فرهنگ مردم ايران و جايگاه ويژه قرآن در اعتقادات ديني ، آموزش قرآن همواره مورد توجه بوده است . آموزش عمومي قرآن از آنچنان اهميتي برخوردار است كه اگر ميزان و عمق دين شناسي و دينداري مردم را با ميزان آشنايي و انس آنها با قرآن كريم و معرفت خاندان پاك پيامبر اكرم بسنجيم ، راه حقي را پيمودهايم . از سوي ديگر ، اگر دانش پايه مردم نسبت به قرآن از حداقل سطح قابل قبولي برخوردار نباشد اين ضعف و نقصان در تمام اركان ايمان و دين باوري آنها تأثير نامطلوب خواهد داشت .
4
» هو الحكيم «
صلاحيتها و تواناييهاي معلم قرآن
شأن معلم قرآن
معلم قرآن شأن بسيار بالايي در ميان مردم دارد و پيشوايان دين نيز به مقام معلم قرآن ارج نهادهاند ؛ به طوري كه در احاديث متعددي از اين عزيزان ديده ميسود . از رسول اكرم ( ص ) نقل شده است : « من علّم عبداً آيه من كتاب الله فهُو مولاه » هر كه بندهاي را آيه اي از كتاب خدا بياموزد ، مولاي او خواهد بود .
و نيز از ايشان نقل ميشود : « اَلا من تَعلم القرآنَ و علّمه و عملَ بما فيه ، فأنا له سائقٌ إلي الجنّه و دليلٌ إلي الجنه .» ( به هوش باشيد ! هر كه قرآن را فرا گيرد يا بياموزد و به محتوايش عمل كند ، من سوق دهنده و راهنماي او سوي بهشت خواهم بود .)
ويژگيهاي معلم
- خود الگو بودن معلّم براي آنچه تعليم يا ارائه ميدهد .
- برخورداري از روحيه شاد و شادي برانگيز و اجتناب از غمزدگي و افسردگي .
- رعايت انصاف و اغماض از خطاهاي نه چندان جدي شاگردان .
- تشويق اعمال پسنديده و مثبت نوجوانان در حد اعتدال .
- برقراري جو دوستانه در مدرسه .
- ايجاد تنوع فعاليت در كلاس براي رفع يكنواختي و ملال خاطر .
- استفاده از هشدار ( تنبيه ) منطقي كه توأم با كينه توزي نباشد .
- رفتار صميمي داشته باشد تا متانت خود را حفظ كند و شوخي و تفريح را از حد نگذراند .
- همچون انبيا ( ع ) داراي دو صفت بشير و نذير باشد .
« فبعث الله النبيينُ مبشرينُ و منذرينُ . »
5
» هو الحكيم «
اگر فرزندان ما قرآني تربيت شوند بسياري از رفتارهاي ناهنجاري كه امروز در جامعه شاهد آن هستيم وجود نخواهد داشت .
آداب تلاوت قرآن از زبان قرآن و كلام معصومين
لا يسمه الا المطَهرون قرآن را جز پاكان لمس نميكنند . واقعه 79
وَرتّلَ القرآنَ تَرتيلا قرآن را به صورت ترتيل تلاوت كنيد . مزمل 4
افلا يتدبرونَ القرآن آيا آنها در قرآن نميانديشند . نساء 82
فاذا قرأت القرآنِ فَاستغذ بالله من الشيطان الرجيم نحل 98
( اي رسول ما ) چون خواهي قرائت قرآن كني ، اول از شر وسوسه شيطان رانده شده به خدا پناه ببر !
حضرت علي (ع) : هنگامي كه وضو نداريد قرآن نخوانيد .
حضرت رسول اكرم ( ص ) : تلاوت قرآن از روي قرآن بهتر است تا از حفظ .
6
» هو الحكيم «
معرفي سوره لقمان
31 لقمان مكي 34 آيه 542 كلمه 2110 حرف معني : لقمان حكيم علت نامگذاري : آيه 12 به بعد اين سوره پندهاي لقمان حكيم به فرزندش را مطرح كرده است كه يكي از شاهكارهاي هنري اين سوره در ضمن 8 آيه ميباشد كه به طور زيبا و سبك جالبي اندرزهاي لقمان را به تصوير كشيده است . نامهاي ديگر : ندارد .
محتواي سوره : T عظمت قرآن و هدايت و رحمت بودن آن براي مؤمنان T نكوهش كساني كه در برابر آيات سرسختي و لجاجت نشان ميدهند و با ايجاد سرگرميهاي ناسالم ، ديگران را از قرآن منحرف ميكنند . T نشانههاي خدا راز آفرينش آسمان و بر پا داشتن آن بدون ستون ، آفرينش كوهها در زمين ، جنبندگان مختلف ، نزول باران و پرورش گياهان . T سخنان حكمت آميز لقمان به فرزندش از جمله : توحيد و مبارزه با شرك ، توصيه به نيكي با پدر و مادر ، نماز ، امر به معروف و نهي از منكر ، شكيبايي در برابر حوادث سخت ، خوشرويي با مردم ، تواضع و فروتني و اعتدال در امور . T دلايل توحيد با سخن از تسخير آسمان و زمين ، نعمتهاي فراوان پروردگار . T نكوهش از منطق بت پرستاني كه تنها در اثر تقليد از نياكان به گمراهي افتادند . T علم گسترده و بي پايان خداوند با ذكر مثال روشن . T آيات آفاقي ، توحيد فطري و گرفتار شدن انسان در ميان امواج بلا و روي دل به سوي خدا آوردن . Tصحنه تكان دهنده قيامت و زندگي پس از مرگ و هشدار به انسان كه مغرور زندگي دنيا نشود وبه فكر آن جهان باشد . T علم غيب پروردگار و آگاهي او از همه چيز در ارتباط با انسان و …
ترتيب سوره : به ترتيب جمع آوري ، سي ويكمين سوره است و به ترتيب نزول ، پنجاه و ششمين سوره است .كه بعد از سوره صافات و قبل از سوره سبا نازل شده است .
داستانهاي سوره : لقمان حكيم پندهاي او به فرزندش 15 تا 19
آغاز و پايان : آغاز « الم تِلكُ آيات الكتابِ الحكيم » پايان « … و ما تدري نفس بأيّ ارضٍ تموت انَّ الله عليم خَبير »
فضيلت سوره : پيامبر اسلام ( ص ) فرمود : « هر كسي كه سوره لقمان را بخواند لقمان در قيامت رفيق و دوست او است و به عدد كساني كه كار نيك يا بد انجام دادند ( به حكم امر معروف و نهي از منكر در برابر آنها ) ده حسنه به او داده ميشود .»
7
» هو الحكيم «
اهداف كلي :
آشنايي دانشآموزان با آيات نوراني قرآن كريم و قرائت صحيح آيات 19 – 12 سوره مباركه لقمان
الف) شناختي : آشنايي با سوره لقمان
ب) عاطفي : ايجاد علاقه و اشتياق به قرآن و شخصيتهاي مثبت قرآني و علاقه به تلاوت قرآن و تحقيق و پژوهش و نگرش عميق در آيات
ج) رواني – حركتي : توانايي روانخواني و قرائت صحيح آيات
اهداف اختصاصي :
پس از پايان درس از دانشآموزان انتظار داريم كه :
الف) شناختي :
1- ارزشها و آرمانهاي والاي قرآني را بيش از پيش درك كند .
2- با ابعاد مختلف قرآن اعم از فردي ، اجتماعي، سياسي ، فرهنگي و اخلاقي آشنا شود .
3- برنامههاي عملي براي حيات سالمتر و متعاليتر را از قرآن فرا گيرد .
4- بداند كه آزادي و سرافرازي و رهايي از يوغ استكبار و استعمار جهاني تنها در پرتو روي آوري به قرآن و آشنايي با مفاهيم بلند آن است
5- از طريق آيات قرآن با تربيت صحيح اسلامي آشنا شود .
ب ) عاطفي
1- به قرآن و شخصيتهاي مثبت آن مشتاق و علاقهمند شود .
2- در مورد آيات قرآن به تحقيق و پژوهش و نگرش عميق روي آورد .
3- به حفظ آيات و فراگيري مفاهيم آن علاقهمند شود .
4- به دستورات و فرامين و درسهاي مختلف قرآن مثل خضوع و فروتني ، ايثار و فداكاري ، آزادمردي ، دوري از غرور و خود بزرگ بيني علاقهمند شود .
ج) رواني – حركتي :
1- در قرائت و روانخواني آيات توانا شود .
2- در گروه هميار به ايفاي نقش بپردازد و به خوبي آن را اجرا كند .
3- 8
» هو الحكيم «
د ) مهارتهاي اجتماعي :
1- در ضمن تدريس و صحبت همكلاسيها خوب گوش ميدهد و همچنين به آنها اجازه سخن گفتن ميدهد .
2- با اعضاي تيم خود همفكري و مشورت ميكند .
3- در خلال فعاليتهاي كلاسي نظم و رعايت آن را ميآموزد .
4- در تيم متواضع و فروتن است و به ديگران احترام ميگذارد .
9
» هو الحكيم «
در فرايند ياددهي – يادگيري از وسايل آموزشي و كمك آموزشي زير بهره ميگيريم:
الف) نوار كاست ؛ نوار موجب ميشود كه دانش آموزان با تلفظ صحيح كلمات آشنا شوند و ضمن همخواني و هماهنگي با نوار تمرين صوت هم ميكنند.
ب) فيلم ويدئو ؛ دانش آموز از طريق فيلم (مثلاً اجراي يك نمايش ) از نزديك و خيلي ملموستر با موضوع ارتباط برقرار ميكند و اين مسئله به دليل ديداري بودن پايدارتر در ذهن دانش آموز ميماند .
ج) تراكت ، كارت پستال ، عكس و آثار نقاشي وخطاطي ؛ مفاهيم اصلي درس به صورت هنري و موجزتر به دانش آموز انتقال ميدهيم.
د) استفاده از تخته و گچ رنگي.
و) كتاب درسي ؛ معرفي كتاب قصه هاي قرآن ترجمه مصطفي زماني، منشور تربيتي لقمان تاليف سيد احمد زرهاني و كتاب آشنايي با سورههاي قرآن تاليف جعفر شيخ الاسلامي جهت تحقيق دانشآموزان .
ز) تابلو منشور اخلاقي لقمان ؛ در بر گيرنده مضمون و محتواي اصلي درس كه دانشآموز آن را راحتتر و بهتر مجسم ميكند.
ه) خط بر ؛ كه دانش آموز با آن آيات را نشان ميدهد.
ي) گل و گلاب و عود جهت تزئين كلاس.
10
» هو الحكيم «
به منظور ايجاد انگيزه در دانشآموزان از هر فرصتي جهت جذابيت درس و كلاس استفاده ميكنيم .
الف) گروهبندي دانشآموزان به صورت اعضاي تيم هميار
ب) شركت دادن دانشآموزان در تدريس بخصوص در قرائت ، به اين منظور كه دانشآموزان جهت يادگيري آمادگي بيشتري پيدا كنند .
ج)استفاده از روشهاي اعضاي تيم هميار ، پرسش و پاسخ ، استفاده از تصوير ، نمايشي ( به دليل ضيق وقت واگذاري كار نمايش به دانشآموزان توسط يك فيلم جبران گرديد ) ، توضيحي و … براي انتقال اطلاعات به دانشآموزان
د) برقراري ارتباط دوستي و صميمانه ميان معلم و دانشآموزان
ه) اگر دانشآموزان خواهان قوائد تجويدي شدند با بياني ساده و همراه با شعر و بازي توضيح ميدهيم . مثلاً در تدريس حروف والي ، حروف را روي تابلو مينويسيم و با كلمه مثال نشان ميدهيم .
به به ببين چه عاليه اين از حروف واليه
نوشته ميشه خونده نميشه
و)در قسمت قرائت توسط دانشآموزان با انتخاب دانشآموزاني كه آمادگي خود را سريعتر اعلام ميكنند باعث ايجاد انگيزه در سايرين ميشويم .
ز) معطر كردن فضاي كلاس براي ايجاد محيطي شاد و فرحبخش براي تمايز بخشي اين درس با ساير دروس .
ح)اجراي نمايش توسط خود دانشآموزان يا نمايش يك فيلم آموزشي براي ارتباط مستقيم دانشآموزان با مفهوم درس
ط) تلاوت آيات درس توسط معلم با صوت ولحن براي بالا بردن انگيزه دانشآموزان جهت تلاوت آيات با صوت و لحن
11
» هو الحكيم «
شرح طرح درس از طريق تلفيق روشهاي مختلف ( اعضاي تيم هميار ، توضيحي ، پرسش و پاسخ ، نمايشي)
« اين طرح را در 45 دقيقه اجرا و 45 دقيقه ارزشيابي مي كنيم كه در اين اجرا جمعاً 25 دقيقه وقت تعيين شده است .»
1- ضبط صوت ، نوار و محل آيات مربوط به درس را در نوار قبل از كلاس آماده ميكنيم .
2- با وسايل كمك آموزشي وارد ميشويم كه اين عمل كنجكاوي دانشآموزان را بر ميانگيزد .
3- با نام خداوند بزرگ ( بسم الله الرحمن الرحيم ) با حالتي شاد و رويي گشاده كلاس شروع ميكنيم .
4- بعد از سلام و احوالپرسي حضور و غياب ميكنيم . سپس ارزشيابي از درس گذشته و پس از آن از تكاليف انس با قرآن درخانه دانشآموزان بازديد ميكنيم و اين تكاليف توسط خود دانشآموزان با روش پرسش و پاسخ و مباحثه حل ميشود .
5- گروهبندي به صورت اعضاي تيم هميار ميباشد .
6- پس از بررسي تكاليف به ارزيابي تحقيق مرتبط با موضوع درس كه توسط تيمها انجام شده ميپردازيم . با مقدمهاي كوتاه از آنان ميخواهيم كه به تماشاي فيلم نمايشي بنشينند سپس با گرفتن نظر دانشآموزان به جمعبندي مطالب ارائه شده ميپردازيم .
7- همراه با دانشآموزان به اتاق نور رفته و در آنجا با تقاضا از انها براي قرائت آيات جديد ارزشيابي تشخيصي به عمل ميآوريم .
8- آيات جديد را با پخش نوار آموزشي آغاز ميكنيم و از دانشآموزان ميخواهيم كه با خطبري با نوار همراه شوند . آيات دو بار قرائت ميشود ، بار اول دانشآموزان گوش ميدهند و بار دوم همراه با هم با نوار تكرار ميكنند .
9- پس از قرائت سه سطر از آيات نوار را خاموش كرده و از تيمها ميخواهيم كه براي رفع اشكال در قرائت با يكديگر مشورت كرده سپس از آنها ارزشيابي تكويني به عمل ميآوريم . آنگاه ادامه آيات را از طريق نوار پخش ميكنيم تا آيات مورد نظر به اتمام برسد .
10- در اين قسمت با صوت و لحن به قرائت آيات ميپردازيم و بعد از آن ارزشيابي پاياني به عمل ميآوريم . سپس براي تغيير و تنوع در فضاي كلاس تدريس از يكي از دانشآموزان كه براي قرائت صوت ولحن مشتاق و مستعد است ، ميخواهيم كه به قرائت آيات
12
» هو الحكيم «
11- تعيين تكليف :
الف) فعاليتهاي خلاقانه : در پايان درس از تيمهاي هميار ميخواهيم كه براي جلسه آينده يك سري از فعاليتها را انجام دهند . مانند :
1- تهيه احاديث ديني مرتبط با موضوع درس (پندهاي اخلاقي لقمان ) توسط يك تيم
2- تهيه روزنامه ديواري توسط تيم دوم
3- درخواست از گروه سوم براي تهيه نقاشي و خطاطي از داستان لقمان
ب) تعيين تكليف ( انفرادي ، گروهي ، عمومي )
1- انفرادي : ميخواهيم كه آيات مورد نظر را ( با درنظر گرفتن توانايي و خواست وعلاقه آنها ) از يك عبارت تا چند عبارت حفظ كنند .
2- گروهي : از تيمها ميخواهيم كه نوار قاريان بين المللي كه سوره لقمان را تلاوت نمودهاند و همچنين اطلاعاتي در مورد اين سوره با استفاده از سايتهاي قرآني در اينترنت گردآوري نمايند .
3- عمومي : از دانشآموزان ميخواهيم كه با استفاده از نوار آموزشي روخواني خود را تقويت كنند .
در پايان جلسه دعاي ختم قرآن را قرائت ميكنيم و از همه دانشآموزان ميخواهيم كه آمين بگويند .
اتاق نور
اتاق نور را كه به بهترين شكل تزيين شده و دانشآموزان با هنر خود آن را تزئين كردهاند . چون بهترين جايگاه براي ابداعات ، خلاقيتها و ابراز سليقهها و ابتكارات دانشآموزان است كه بعد هنر هم لحاظ شود . اتاق نور حتما بايد خوشبو و معطر باشد چون جايگاه قرائت كلام خداوند متعال است . بنابراين با گلاب و گل آن را خوشبو ميكنيم و به نحو دلپذيري رحل قرآن و گل را تزئين مينماييم .
13 13
فهرست منابع و ماخذ
1- راهنماي عملي روشهاي مشاركتي و فعال در فرايند تدريس تاليف منوچهر فضلي خاني .
2- كليات روشها و فنون تدريس دوره تربيت معلم تاليف امان الله صفوي .
3- مجله رشد آموزش قرآن 6 پاييز 83 .
4- مجله رشد آموزش معارف اسلامي 53 بهار 83 .
14