سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان

 

مديريت شهرستان تيران و كرون

طرح درس قرآن

 

پايه سوم راهنمايي  ،  درس نهم  ،  بخش مفاهيم

 

مربوط به جشنواره كشوري الگو هاي تدريس برتر

 

 

نام و نام خانوادگي مدرس    :     فاطمه بخشياني

 

نام و نام خانوادگي  همكار در تدريس  :  طاهره رحيميان

 

مرداد ماه  1384
باسمه تعالي

نام درس :  قرآن كريم                                                                               زمان اجرا :    05 :17  - 40 : 16

موضوع درس : مفاهيم درس 9                                                                   تاريخ اجرا :  1 / 5 /84

پايه : سوم راهنمايي                                                                                    تعداد فراگير : 9 نفر

صفحات : 85 تا 82                                                                                       مجري : فاطمه بخشياني

 

 

 

 

اهداف كلي

 

-                      با ترجمه لغات و تركيب ها و جمله هاي قرآني آشنا مي شود . ( شناختي )

 

-                      نسبت به يادگيري لغات و عبارات قرآني علاقمند مي شود . ( عاطفي )

 

-                      رهنود هاي قرآن را در زندگي به كار مي بندد . ( مهارتي )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف رفتاري

 

ازبين ترجمه چندلغت معني لغات قرآني خواسته شده راجدامي كند.(شناختيتجزيه وتحليل)

 

معادل قرآني لغات فارسي را بيان مي كند . ( شناختي دانش )

 

تركيب هاي درس را ترجمه مي كند . ( شناختي تجزيه و تحليل )

 

از بين چند لغت قرآني عبارات قرآني را كامل مي كند . ( شناختي تجزيه و تحليل )

 

ترجمه فعل ماضي رابابكاربردن كلماتي چون:  اِنْ- اِذ- مَنْ- لَو ، تغيير مي دهد.(شناختيدرك وفهم)

 

با توجه به مثال تمرين 4 ، قاعده مربوط را در تمرين به كار مي گيرد . ( شناختي كاربردي )

 

ترجمه دو عبارت قرآني را باتاثيرادوات شرط وبدون آن مقايسه مي كند .(شناختيارزشيابي)

 

تمرين هاي انس با قرآن در خانه را انجام مي دهد . ( مهارتي اجراي مستقل )

 

آيات بخش مفاهيم را به صورت روان مي خواند . ( مهارتي اجراي مستقل )

 

تمرين آزاد كتاب را داوطلبانه انجام مي دهد . ( عاطفي واكنش )

 

براي درك بيشتر معني آياتي كه ياد گرفته از معلم خود سوال مي كند . ( عاطفي واكنش )

 


 

 

 

 

 

هدف ديني

 

         تبريك تولد حضرت زهرا (س)

 

          بيان حديثي ازحضرت زهرا (س)كه مي فرمايد : ازدنياي شما سه چيزمحبوب من است :

 

    1- تلاوت قرآن               2- نگاه به چهره رسول  خدا (ص)                3- انفاق در راه خدا

 

 

 

روش تدريس

 

  روش ياد سپاري روش توضيحي پرسش و پاسخ تدريس اعضاي تيم

 

 

مدل و فضاي كلاس

 

  هر گروه به شكل U   يا نيم دايره

 

 

مواد و وسايل آموزشي

 

   كتاب درسي تابلو و گچ تابلوي جايگزيني لغت و معنا اورهد فلاپي و CD

 

 

 

 

 

فعاليت مقدماتي

 

سلام و احوال پرسي از دانش آموزان دقت در وضعيت جسمي و رواني آنان

 

حضور و غياب بازديد تكاليف خواندن سوره كوثر به صورت دسته جمعي

 

با توجه به نزديك بودن تولد حضرت فاطمه (س) اين تولد فرخنده را به دانش آموزان

 

تبريك گفته و حديثي از آن حضرت نقل مي شود آداب تلاوت قرآن ياد آوري مي شود.

 

 

 

زمان

 

 

4

دقيقه

 

ارزشيابي آغازين

 

 از چند دانش آموز خواسته مي شود كه از روي آيات درس 9 به صورت روان بخوانند .

 

 

2

 دقيقه

 

 

 

 

 

 

 

 

آماده سازي و ايجاد انگيزه

 

 

  آيا ميدانيد تا كنون با چند كلمه پركاربرد قرآن آشنا شده ايد ؟

 

  اين تعداد از كلمات چند بار در فرآن تكرار شده است ؟

 

 يادگيري اين كلمات چه فايده اي دارد ؟

 

  امروز هم با 10 كلمه جديد قرآني آشنا مي شويد . 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

دقيقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارائه تدريس

 

 

 

ازدانش آموزان مي خواهيم كه هرفردمعناي لغات تمرين1 راپيداكند ودرجاي خالي بنويسد

 

و سپس آنچه راكه نوشته باهم گروههاي خودمقايسه كندودرگروهها در مورد لغات بحث شود 

 

بعداز اطمينان ازياد گيري لغت ومعني باتوضيحات دبير،دانش آموزان به صورت اعضاي تيم،

 

ترجمه تركيب ها تكميل جاي خالي جمله هاي قرآني و ترجمه جمله هاي قرآني را با

 

توجه به تاثير ادوات شرط در اين جملات را انجام مي دهند . قبل از شروع فعاليت دانش

 

آموزان توضيحات مختصري در مورد  تاثير ادوات شرط بر فعل ماضي داده مي شود سپس

 

شماره ( 1 ) گروه ها تركيب ها را با هم حل مي كنند . شماره  ( 2 ) گروه ها جاي خالي

 

آيات را با لغت قرآني مناسب پر مي كنند و جمله ها را معنا مي كنند . شماره  ( 3 ) گروه ها

 

ترجه آيات تمرين  4  را نجام مي دهند . سپس افراد  هر گروه به گروه اصلي خود بر مي

 

گردند و اطلاعات خود را با توجه به فعاليتي كه انجام دادند در اختيار گروه خود قرار مي

 

دهند و به اين صورت كل تمرين ها با فعاليت دانش آموزان حل مي شود . براي بررسي

 

فعاليت هاي انجام شده از گروه گل شقايق مي خواهيم كه تركيب ها را با ترجمه آن

 

بخوانند . در صورت اشتباه بودن با راهنمايي دبير و كمك دانش آموزان ديگر جواب صحيح

 

داده مي شود . از گروه گل نرگس مي خواهيم كه جا هاي خالي جمله هاي قرآني را با

 

توجه به معناي آن بازخواني كنند . و از صحت جواب اطمينان حاصل شود . از گروه گل

 

روز مي خواهيم كه تمرين 4 را با استفاده از توضيحات داده شده و فعاليتي كه انجام داده

 

اند حل كنند و در صورت اشتباه بودن راهنمايي مي شوند تا به جواب صحيح برسند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

دقيقه

 

 

 

خلاصه و جمع بندي مطالب

 

از دانش آموزان مي خواهيم كه آنچه از درس امروز فهميده اندو ياد گرفته اند را

 

بيان كنند.باتوجه به پاسخ دانش آموزان آنچه دركلاس تدريس شده جمع بندي

 

 مي شود .

 

 

 

1

دقيقه

 

 

 

 

 

ارزشيابي تكويني

 

   سوالاتي راجع به درس امروز ازفراگيران پرسيده مي شود .

 

-                معادل عربي يا فارسي لغت هاي قرآني  كه در جدول لغت مشخص شده را پيدا

-                 

-                كنيد و درجاي مناسب روبروي آن قرار دهيد .

 

-                تركيب هاي قرآني را معني كنيد .

 

-                عبارت هاي قرآني را با تاثير ادوات شرط بر فعل ماضي معني كنيد .

 

 

 

 

 

 

 

4

دقيقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعيين

تكليف

 

 

تمرين انس باقرآن درخانه راهرفردي براي جلسه آينده انجام دهد.(تكليف فردي)

 

تحقيق كنيد كه كلمه اِسْتَغْفِروا چند مرتبه در سوره هود آمده است ؟ آيات مربوطه را 

 

بنويسيد . ( تكليف بسطي )

 

درموردفضايل حضرت فاطمه (س) ازكتاب هاي:زندگاني صديقه كبري ، نويسنده سيد

 

محمد تقي مدرّسي   فضايل فاطمه زهرا (س) ، نويسنده عباس عزيزي  و كتاب فاطمه الزهرا

 

نخل توحيدسندولايت، نويسنده اسدالله جعفري،يك گروه به صورت داوطلب تحقيق

 

كنند و در 5 صفحه به عنوان تحقيق گروهي تحويل دهند . ( تكليف گروهي )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

دقيقه