مباني نظري از ديدگاه مكاتب

از ميان نظريه‎هاي يادگيري، دو نظريه در انجام دادن و به ثمر رساندن فعاليتهاي آموزشي حائز اهميت است.

مهمترين اين مكاتب، مكتب رفتارگرايي و مكتب شناختي است. همه پژوهشگران و نظريه‎پردازان يادگيري، به رغم اختلاف نظرهايشان درباره مسائل نظري و فلسفي، تمام واقعيتهاي مربوط به يادگيري را مي‎پذيرند.

شناخت‎گرايان معتقدند: آموزش خلّاق زماني محقق ميگردد كه معلّم به دانش‎آموز كمك كند تا در يادگيري مطلب تازه، تجربه‎هايي كه قبلا آموخته است را به موضوع جديد منتقل كند. (آزوبل ـ پياژه و برونرو...) مكتب رفتارگرا تاكيد بر رفتار انسان دارد و متغيرهاي اساسي مفاهيم آن (محرك ـ پاسخ ـ تقويت ـ تنبيه و بازخورد و رفتار مي‎باشد.) (پاولف ـ اسكينر) حال بر عهده‎ي مربيان است كه بدون تعصب، به همه نظريه‎هاي موجود مراجعه و يافته‎هاي مفيد و قابل كاربرد نظريه‎هاي مختلف را استخراج كنند، و آنها را براي بهبود شرايط يادگيري ـ آموزشي مورد استفاده قرار دهند.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(نقش نظريه‎هاي يادگيري در نوع آموزش)

چون در تدريس از الگوهاي مختلفي استفاده شده بطور خلاصه از آنها نام مي‎برم.

1-    شيوه همياري (بارش مغزي)

يكي از شيوه‎هاي مهم و بحث انگيز در آموزش تفكر خلّاق كه به وسيله ( الكس اف اسبورن ) طراحي شده روش « يورش فكري » است.

در لغت‎نامه وبستر واژه تحريك مغزي چنين آمده :

«اجراي يك تكنيك گردهمايي كه از طريق آن گروهي مي‎كوشند راه حلي براي يك مسئله بخصوص با انباشتن تمام ايده‎هايي كه به وسيله اعضاء ارائه مي‎شود بيابند»

با استفاده از اين روش مي‎توان استعداد عقلي و ذهني افراد رشد داد.

تحريك مغزي با تشكيل جلسه گروهي و انتخاب موضوعي براي بحث و برقراري قوانيــن خاص

( مفهوم عبارت قرآني)  بهترين فرصت براي ايده‎يابي افراد فراهم مي‎كند.

در اين روش 1- انتقاد ممنوع 2- كميت بيشتر، بهتر است 3- تركيب و اصلاح ايده‎ها مهم است.تحريك مغزي مي‎تواند به شكل فردي نيز انجام شود. عده‎اي معتقدند از كوشش فردي براي ايده‎يابي اگر درست انجام گيرد نتايج بهتري به دست مي‎آيد. ( پارنس وميدو ) بيشترين پژوهشها درباره انجام اين روش انجام دادند

2-    الكوي قضاوت عملكرد(PJD)

1-    فراگيران به صورت فردي در هر گروه آيات درس را مي‎‎‎خوانند.

2-    گروه خواندن آيات قرآن توسط فراگيران گروه ديگر را گوش مي‎دهند و اشكالات احتمالي را يادداشت مي‎كنند.

3-    فراگيران به صورت گروهي درباره خواندن آيات توسط افراد گروههاي ديگر بحث مي‎كنند.

4-    گروه بر اساس الگوگيري از قاري در نوار آموزشي و يا معلم، تلاوت آيات توسط گروه ديگر را نقد مي‎كند. و آنچه در اينجا مهم است و حتي چندين بار نيز معلم موظف به يادآوري آن است اين مي‎باشد كه: ( زود طريقه صحيح خواندن يك كلمه گفته نشود و به فرد اجازه دهند در دفعه‎ي دوم يا حتي سوم اشتباه خود را تصحيح نمايد)

بخش دوم

(اهداف كلي)

1-    دانش‎آموز با قرائت و مفاهيم آيات آشنا شود. «شناختي»

2-    تقويت علاقمندي دانش‎آموزان به يادگيري قرآن. « عاطفي »

( اهداف جزئي)

1-    دانش‎آموز با نحوه‎ي تلفظ حرف (ض) آشنا شود.

2-    ترجمه آيات و عبارات را بداند.

3-    همراه با نوار آموزشي آيات (15-12) سوره جاثيه را درست تكرار نمايد.

4-    مفهوم كلمات جديد را در اين درس بيان كند.

توجه به حيطه‎هاي سه‎گانه يادگيري:

                               1- دانش        1-1 معاني لغات عربي را آنطور كه در كتاب قرآن نوشته است 

حيطه شناختي:     بگويد.

                                2-1 معني كلمه جاثيه را بگويد.

 2- فهميدن    1- 2 آيه قرآني را به زبان فارسي ترجمه كند.

                    2-2 جدول قرآني را تشريح كند.

3- كاربرد    1-3 با توجه به مخارج حروفي كه تاكنون ياد گرفته سوره حمد را تلاوت كند.

4- تجزيه و تحليل    1- 4 دليل رعايت مخارج حروف را در نماز توضيح دهد.

5- تركيب               1-5 جدول كلمات قرآني درس را به صورت ابتكاري تهيه كند.

                               2-5 براي يادگيري ترجمه و مفاهيم آيات راه‎حل پيشنهاد كند.

                               3-5 اگر نيروهاي طبيعت رام انسان نمي‎شد چه وضعي پيش مي‎آمد

                               « پيش‎بيني دانش‎آموز» (با توجه به مفهوم كلي آيه 13- 12)

6- ارزشيابي            1-6 صحيح‎ترين ترجمه را از ميان جملات داده شده انتخاب كند.

                               2-6 در مورد درستي يا نادرستي تلاوت آيات توسط ساير اعضاي گروه

                               قضاوت كند.

                               3-6 صحيح‎ترين عبارت قرآني را براي تصوير ارائه شده انتخاب كند.

                               مثال: ( با توجه به تصوير كشتي در دريا )= (لِتَجْرِيَ الْفُلكْ) را انتخاب كند.

بخش سوم:

« حيطه‎هاي عاطفي نگرشها »

1- توجه:

        1-1      به مفاهيم آيات كه توسط معلم يا گروهها گفته مي‎شود بسيار تا بسيار علاقه نشان             مي‎دهد.

       2-1       نسبت به خواندن آيات قرآني و رعايت مخارج حروفي كه تاكنون ياد گرفته توجه بسيار دارد.

2- پاسخ دادن:    

     1-2         به سئولات جواب مي‎دهد               2-2 تكاليف انس با قرآن در خانه را به ميل و رغبت انجام مي‎دهد.

3-    ارزش گزاري :

1-3 بدون نياز به تبليغات در كلاسهاي دارالقرآن و جلسات قرآن شركت مي‎كند.

2-3 خود را نسبت به داوري درباره صحت قرائت آيات مسئول مي‎داند.

مثال (از فرد گروه ديگر مي‎خواهد دوباره آيه را تكرار نمايد تا زماني كه صحيح بخواند)

4-    سازمان داده:

1-4 در لحضات استراحت كه توسط معلم داده مي‎شود تفاوت تلفظ حروف، مانند ( ض) در عربي با ( ض) در فارسي را از جهت ( معني و تلفظ ) براي ساير افراد گروه بيان مي‎كند

5-    تبلور شخصيت:

1-5 در خواندن متون عربي كه غير قرآني هم هستند مخارج حروف ياد گرفته شده را رعايت مي‎كند.

2-5 به بچه‎هاي گروه خود در مورد صحت قرائت نماز كمك مي‎كند.

3-5 دانش‎آموز درباره مفاهيم كلي آيات داوطلبانه بحث مي‎كند و بطور مستمر شواهدي را از تفسير قرآن ارائه مي‎دهد.

حيطه رواني حركتي: مهارتها

1-    تقليد:

1-1            با كمك‎گيري از معلم و نوار آموزشي اشتباهات خود را در قرائت سوره جاثيه رفع مي‎كند

2-1            براي قرائت بهتر نماز و آيات درس تمرين مي‎كند 

2ـ اجراي مستقل:

1-2            قسمتهاي مختلف آيات و عبارات قرآني را بدون كمك معلم ترجمه مي‎كند و براي آنها تصوير مي‎سازد.

3-    دقت:

1-3            با دقت تمام، رابطه بين تصاوير و  مفاهيم و  حديث و نكات اخلاقي را با آيات مرتب مي‎كند.

4ـ هماهنگي حركات:

1-4            با هماهنگي چشم و دست كارت مي‎سازد

2-4 با هماهنگي چشم و دست شماره‎گذاري كارتها را انجام داده و جدول قرآني مي‎سازد.

5- عادي شدن:

1-5            با مهارت، جواب سئوالات داده شده توسط معلم را مي‎دهد.

2-5 با مهارت، بين آيات درس و مخرج ض با كارتهاي ارائه شده توسط معلم و پخش سوره حمد از طريق دستگاه CD ارتباط به وجود مي‎آورد

 اهداف رفتاري:

   1- با الگوگيري از نوار آموزشي و CD تلفظ حرف ض را در نماز از قاري پيروي كند.   ( عاطفي)

           شرايط                                                           معيار      رفتار قابل مشاهده

   2- تصاوير داده شده را به تركيبهاي مربوطه در موت 5 ثانيه وصل كند.

       شرايط                                                                معيار     رفتار           (كاربرد)

3- بدون كمك معلم و اعضاي گروه جمله يا آيه قرآني را با اطمينان %80 به درستي تلاوت نمايد.

             شرايط                                                                         معيار                  رفتار     (ادراك)

 

4-    شماره‎هاي جدول كلمات را در مدت 2 دقيقه تعيين كند.

                                                                         معيار      رفتار        

5- از سه سؤال داده شده به دو سؤال پاسخ درست بدهد.

                  شرايط                       معيار                 رفتار

تعيين رفتار ورودي:

بررسي مواردي كه دانش‎آموز تا اين مرحله بايد بداند.

1-    بچه‎ها مي‎دانيد چرا مبحث مخارج حروف در عربي مهم و در قرائت قرآن و مخصوصاً نماز بسيار واجب شمرده شده؟ 2- چرا بايد ترجمه كلمات وعبارات ( قرآني ) در كتاب آموزشي قرآن مهم تلقي شود؟ ( فرصت براي تبادل‎نظر و بحث)

رد.

مفاهيم كليدي:

قسمتي از آيات سوره جاثيه و آموزش حرف (ض) )

بخش 4

پيش‎بيني روشهاي فعال تدريس:

روش تلفيقي: از روشهاي قضاوت عملكردـ همياري ( بارش مغزي)

از آن جايي كه يكي از مباحث آموزش قرائت قرآن تلفظ صحيح حروف مي‎باشد و اين كار مستلزم بهره‎گيري از نوار آموزشي و قرائت قاريان ديگر ( به نظر بنده) و الگوگيري از كلاس ( به طريقه همياري) و بحث و تبادل نظر بر روي قرائت افراد در ساير گروهها ( قضاوت عملكرد) مي‎باشد و همچنين قسمت نهايي كه رابطه بين كلمات و عبارات و مفهوم كلي درس در قالب انس با قرآن در خانه آمده، زمينه ارتباط دانش‎آموز با افراد ديگر خانواده و ايجاد رابطه عاطفي با يكديگر و بهره‎گيري از قرآن و آموزش غير مستقيم به اعضاي ديگر خانواده را فراهم مي‎آورد.

اين نتيجه حاصل مي‎گردد كه آموزش قرآن در سال دوم راهنمايي روش خاصي را به ياري نمي‎طلبد بلكه روشي كاملا فعال همراه با ايجاد انگيزه و علاقه در وجود دانش‎آموزان و بيان نكات ساده اخلاقي با كمك‎گيري از ترجمه ساده آيات يا تفسير و استفاده از تصويرسازي براي پايدارشدن عبارات قرآني در ذهن مي‎باشد. و طبق تجربه چندين ساله در آموزش قرآن اين دو روش همياري ( بارش مغزي ) و ( قضاوت عملكرد ) را بسيار در خور توجه مي‎بينم.

رسانه‎هاي آموزشي – ( وسائل آموزش)

كتاب قرآن سال دوم راهنمايي ـ كارت كلمات عربي و فارسي ـ دانش‎آموزان ـ جدول قرآني ـ رحل ـ قرآن ( غير درسي ) ـ نوار كاست ( نوار آموزشي ) همراه با ضبط ـ CD سوره حمد با صداي قاري مصري ـ پوشه كار ـ جعبه‎هاي رنگي مختص به هر گروه ( رنگ آبي ـ زرد ـ قرمز ـ سبز ) براي جمع‎آوري كارت امتياز ـ كارتهاي امتياز ( عالي ـ خوب ـ متوسط) تصاوير

تعيين مدل كلاس:

با توجه به موضوع درس و امكانات موجود در كلاس آموزش قرآن افراد بصورت گروهي و به شكل U مي‎نشينند.                                                                                 معلم

آرايش كلاسي يا تيمي: از چهار تيم سه نفره تشكيل مي‎شوند.

شيوه قرار گرفتن دانش‎آموزان در تيمها:

از آنجايي كه چهار گروه بودند سعي شد چهار نفر از بچه‎ها كه از نظر قرائت قرآن در سطح بهتري قرار داشتند در چهار تيم، حكم ارزشياب يا سرگروه را دارا باشند.

و بصورت همگن مشخص گرديدند، اما انتخاب ساير اعضاء به شيوه غير همگن بود بدين صورت كه حرف (ح ـ ث ـ ذ ـ ظ) را به چهار نفر كه سرگروه بودند داده شد و بقيه افراد كارتها را به انتخاب خود بر مي‎داشتند هر فردي كه داراي كارت حرف (ذ) بود در گروه (ذ) قرار مي‎گرفت. و به همين ترتيب انتخاب صورت گرفت ـ پشت سر هر گروه جعبه‎اي به رنگ مقنعه‎هاي افراد تدارك ديده شد و نصب شد و نام هر گروه بصورت بزرگ روي جعبه نوشته شد تا علاوه بر اينكه هر گروه جعبه‎اي براي جمع‎آوري كارتها ( عالي ـ خوب ـ متوسط) داشته باشد نام گروه نيز كاملاً مشخص باشد. لازم به ذكر است كه جلوي مقنعه هر فرد كارت كوچكي كه بيانگر عضو گروه بود و نام گروه روي آن مشخص مي‎گرديد، وصل شد. افراد طوري در پشت ميزها قرار گرفتند كه علاوه بر اينكه با معلم و تابلوي كلاس و تابلوي تصوير ارتباط داشتند با يكديگر نيز مرتبط بودند.

بخش 5

فعاليتهاي قبل از تدريس:                                                                              زمان: 14 دقيقه

حضور و غياب ( روش خلاقانه ) سلام و احوالپرسي ـ ديدن تكاليف جلسه قبل

معلم قبل از حضور دانش‎آموزان در كلاس حضور يافته روي يك صندلي نزديك در ورودي كلاس رحلهايي را قرار مي‎دهد ( 4 رحل ) براي ( 4 گروه ) هر گروه جداگانه وارد كلاس شده به معلم سلام كرده و رحل را برداشته و در جاي خود قرار مي‎گيرد. و معلم نيز با توجه كامل و دقت در وضعيت جسمي و روحي آنها جلوي هر فرد علامت حاضري قرار مي‎دهد. بعد رو به يكي از دانش‎آموزاني كه هفته پيش غايب بوده كرده و از او علت را مي‎خواهد. بعد مناسبت روز تدريس را مي‎گويد ( 26/12/83 شهادت حضرت رقيه«س» )  و از بچه‎ها مي‎خواهد كه مناسبتها را هميشه به ياد داشته باشند و از گروههايي كه شمع در كلاس قرار داده بودند تشكّر مي‎كند و شهادت حضرت رقيه «س» را به آنها تسليت گفته به همين مناسبت يكي از دانش‎آموزان شعر خود را مي‎خواند.

در همين جا تكاليف فردي و گروهي كه هفته پيش مشخص كرده بود را مي‎خواهد قسمت انس با قرآن در خانه كه يك تكليف فردي است و توسط سرگروه در هر گروه ديده شده و ضمن بررسي يك يك آنها از سرگروه مي‎‎خواهد كه در اين رابطه كار خود را توضيح دهد و معلم با پرسش از يك يك آنها كه اين تمرين را با كمك چه كساني در خانه حل نموده آنها را تشويق مي‎نمايد و بعد در دفتر نمره‎اي ثبت مي‎كند و از آنها مي‎خواهد كه عكس‎العمل خانواده را درباره مفهوم آيات درس در قسمت انس بگويند.بعد نوبت به تكاليف گروهي مي‎رسد.

تصاوير ساخته شده توسط هر گروه را مي‎بيند و از آنها مي‎خواهد كه در تابلو نصب نمايند.

تصاوير: ( حركت بادها ـ تصوير روز و شب ـ گروهي در حال انجام نماز ـ گروهي در حال تفكر)

 ( ارزشيابي تشخيصي )                                                                                  ( 20 دقيقه )                                    

سئوال داده شده توسط معلم را جواب دهد(به صورت انفرادي) ـ به محض ديدن تصوير عبارت قرآني كه در درس‎هاي قبل با آن آشنا شده را با رعايت مخرج حرف و تلفظ صحيح بيان كند.  

مثال:             

تصريف‎الرياح ( حركت بادها )            اختلاف الليل و النهار ( تصوير روز و شب )

      لقومٍ يوقنون ( در حال انجام نماز )      لقومٍ يتفكرون ( در حال فكر )

ايجاد انگيزه:                                                                                            5 دقيقه

معلم رو به دانش‎آموزان: بچه‎هاي عزيزم ! از شما مي‎خواهم كه كتاب قرآن را ببنديد)   

بچه‎ها مي‎پرسند كه آيا امروز درس نمي‎دهيد؟

معلم: بله درس مي‎دهم اما شيوه كار در اين جلسه عوض شده و من براي شما كتاب ديگري را آوردم كه كتاب آموزشي قرآن سال دوم از روي آن تنظيم شده و به هر گروه يك قرآن مي‎دهد تا در رحل بگذارند امروز قرار است قاري مصري نيز كه از ايشان دعوت كرديم به كلاس شما بيايد تا مخارج حروف را در مدت بسيار كوتاهي به شما آموزش دهد.

قرآن غير درسي را براي اين در كلاس استفاده مي‎كنيم تا شما در ساير جلسات قرآن نيز بتوانيد به خوبي قرآن را تلاوت كنيد و با رسم‎الخطهاي مختلف آن آشنا شويد.

آماده‎سازي:                                                                                        ( 10 دقيقه )                

امروز چهار آيه از سوره جاثيه كه آيات 15-12 مي‎باشد را تلاوت مي‎كنيم      

و مخرج ض را با كمك آقاي كريم منصوري قاري كشور خودمان و همچنين قاري مصري تمرين مي‎نماييم تا بتوانيم انشاءا... نماز را به بهترين صورت قرائت نماييم.

و بعد، از گفته‎هاي دوستانتان در رابطه با اين چهار آيه نكاتي جالب و آموزنده را ياد مي‎گيريم تا شما بتوانيد براي خانواده خود تعريف كرده و در ثواب آموزش قرآن شريك باشيد.

(پرسش از كلمات بصورت مسابقه) ضمناً پرسش از كلمات هم به گفته دوستانتان با استفاده از جدول (كه در مسابقه عمو پورنگ ) آشنا شده‎ايد مي‎باشد.

(ارائه درس بر اساس سناريو)                                                                  (  زمان 35 دقيقه )         

دانش‎آموزان در كلاس به گروههاي سه نفره تقسيم شده‎اند و با روش همياري ( بارش مغزي ) كار مي‎كنند                                                                                                  

هر دو هفته يكبار گروهها عوض مي‎شوند تا همه بتوانند با بقيه در ارتباط باشند و تعادل گروهي را ياد بگيرند.چون درس دهم آيات (20-12) مي‎باشد و هر درس در دو جلسه تدريس مي‎گردد آيات (15-12) را براي يك جلسه تدارك ديده و از آنجا كه درس نهم نيز آيات اول سوره جاثيه بود قبلاً شناسنامه[1] اين سوره را به بچه‎ها متذكر شدم پس در اينجا فقط نياز به يادآوري بود.

معلم: آيا كسي معني جاثيه را مي‎داند؟ خواهش مي‎كنم با هم مشورت كنيد. نظرتان را بگوييد و مهم نيست كه اشتباه باشد.

گروه ذ : بله به معني زانو در آمده.

معلم: آفرين بسيار خوب: همانطور كه جلسه پيش گفتم تلاوت سوره جاثيه فضيلت هم دارد آيا كسي يادش هست؟

گروه ظ: بله خانم: عيبش پوشيده مي‎شود از نهيب جهنم نمي‎ترسد و همنشين پيامبر مي‎شود.

معلم: آفرين ولي بايد يادتان باشد كه تنها خواندن آيات مد نظر نيست بلكه چي؟

بچه‎ها بعد از مشورت: خانم عمل به آنها هم واجب است.

معلم: آفرين پس يك كارت سبز به هر دو گروه مي‎دهيم.

حالا كه مطالب قبلي يادآوري شد لازم است به نوار آموزشي گوش دهيد.

ابتدا به قرائت گوش داده، و دفعه دوم همراه با نوار تكرار كنيد، بعد از قرائت آيات:

معلم: بچه‎ها آيا با قرائت آشنا شديد.

گدوهها: بله خانم

معلم: اشكالي نداريد.

گروهها: نه

معلم: پس حالا كارهايي كه در ارتباط با اين چهار آيه انجام داده‎ايد را مشخص كنيد. چرا كه به پيشنهاد خود شما و خانواده‎تان ياد گرفتن مفاهيم و منظور خداوند كه در لابه لاي آيات نهفته است هم جالب مي‎باشد و هم براي قسمت انس با قرآن كمك فراواني براي شما تلقي مي‎شود، چرا كه يادآوري مفاهيم كلي آيات باعث راحت بودن ترجمه و پايدار بودن آن در ذهن مي‎شود.

گروه ث: خانم در ارتباط با آيه 14  يك نكته اخلاقي در تفسير ديديم.

معلم: آفرين: آيا خواندن و پيدا كردن مطلب از تفسير مشكل بود.

گروهها: خير خانم مطالعه تفسير خيلي شيرين هست و خانواده‎ها هم خيلي كمك مي‎كنند.

گروه ظ: در ارتباط با آيه 13-12 يك تصوير جالبي پيدا نموديم و همچنين يك شعار قرآني.

گروه ح: مفهوم اين دو آيه را به طور خلاصه و خيلي جذاب مي‎توانيم بيان كنيم.

گروه ذ: يك آيه‎اي از سوره زلزال مي‎توانيم ارائه دهيم. كه واقعاً با آيه 15 مرتبط مي‏باشد.

معلم: احسنت ـ ( در همين حين ثبت نمره در دفتر و اهداء كارت‌) به هر گروه

معلم: گروه ظ تصوير را در تابلو نصب كنيد.

معلم: آفرين واقعاً جالب و كاري فوق‎العاده است من صحبتي نمي‎كنم چرا كه مفهوم آن را گروه ح بيان مي‎كنند.

گروه ح: خداوندي كه زمين و آسمان را براي شما انسانها رام كرد از جمله كشتي را طوري قرار داد كه در آب فرو نرود، و آب را طوري آفريد كه بسيار نرم باشد تا كشتي در آن روان شود .

معلم: آفرين بچه‎ها اگر سايرين هم همينطور با دقت گوش دهند قسمت عبارات و كلمات و حتي انس با قرآن نيز بسيار ترجمه‎اش ساده ميگردد.

معلم: گروه ث: شما در رابطه با آيه 14 چه مطلبي را پيدا كرده‎ايد؟

گروه ث: خانم يك نكته اخلاقي بسيار زيبا: اي پيامبر با كساني كه روز قيامت را قبول ندارند بصورت ملايم و كاملاً بي‎اعتنا رفتار كن و آنها را عفو نما. شايد به واسطه عمل تو از كارشان پشيمان شوند و دين اسلام را قبول كنند.

گروهها كه خيلي اين نكته برايشان جالب بود شروع به همهمه مي‎كنند.

معلم: خوب بچه‎ها خيلي نكته خوبي بود شما رفتارتان بايد نسبت به سايرين اين چنين باشد كه آنها را عفو كنيد و آنها را در مقابل عمل خوبي كه انجام مي‎دهيد شرمنده خود سازيد.

يكي از افراد گروه: خانم اگر كسي به ما توهين كرد چه كنيم؟

معلم: همانطور كه گفتم او را عفو كن. با ملايمت با او رفتار كن تا او را خجالت زده كني .

معلم: گروه ذ: شما كار خود را ارائه دهيد .

گروه ذ: خانم در رابطه با آيه 15 آيه‎اي از سوره زلزال پيدا نمودم.

( فمن يعمل و............)   

        معلم: بله هر كس هر عملي انجام دهد سزايش را مي‎بيند.

معلم: خوب حالا كه اين همه گروهها خوب كار كردند كلمات درس جديد را بياورند تا جوابش را مرور كنيم.

سرگروهها: خانم قبلاً ما اين كار را در گروه انجام داديم.

معلم: آفرين پس نيازي به چك كردن كلمات نداريد.

گروهها: خير

معلم: بچه‎هاي عزيزم مثل اينكه شما كار جالبي را ارائه داده بوديد مي‎توانيد تابلو را نصب كنيد.

گروه ح: خانم اين جدول قرآني هست كه همه سرگروهها در آن نقش اصلي را داشتند اما ساير بچه‎ها نيز همكاري كردند. ( با توجه به مسابقه عمو پورنگ ) در ارتباط با زندگي پيامبران.

معلم: اين جدول را چگونه ساخته‎ايد؟

گروه ذ: خانم تهيه هر قسمت به عهده يك گروه بود مثلا تزئين كارتها به عهده گروه ح و كار خوشنويسي از ما بود .

گروه ح: بصورت شماره‎گذاري هر كارت را تعيين كرديم.

گروه ظ: جدولي به هم ريخته از كلمات فارسي و عربي ( تمرين 1 )

معلم: نحوه كار چگونه هست؟

گروه ح: خانم بايد شماره‎ها را به هم ربط دهند.

معلم: فهميدم مثلاً شماره 1 با كدام شماره ارتباط دارد.

معلم: پس از يكديگر سئوال كنيد چون خودتان زحمت كشيده و آن جدول را ساخته‎ايد.

گروه ظ به گروه ذ سئوال بده:

گروه ظ: شماره 1 و .........

معلم: بچه‎ها در 2 دقيقه بايد جواب اين شماره‎ها را پيدا كنيد و روي كاغذ بنويسيد.

بعد از جمع‎آوري توسط معلم.

معلم: آفرين معلومه اين جلسه با آشنايي با مفاهيم و تصاوير كلمات را راحت‎تر ترجمه كرده‎ايد پس هم نمره عالي و هم كارت عالي مي‎گيريد.

گروهها: خانم: درس و كلاس خيلي جالبتر شده.

معلم: خدا را شكر مي‎كنم كه شما به كلاس و درس قرآن علاقمند شده‎ايد.

فعاليتهاي تكميلي: بعد از تدريس:                                                                     زمان: 3 دقيقه

از دانش‎آموزان مي‎خواهيم به CD سوره حمد كه توسط قاري مصري خوانده مي‎شود به درستي گوش دهند و هر قسمت كه خوانده شد معلم به كمك دانش‎آموزان تلفظ حرف را با صداي بلند ذكر مي‎كند. مثلاً ( الرحمن  الرحيم ) با صداي (ح) و به همين ترتيب ادامه مي‎دهد تا به ( غيرالمغضوب ) و يا كلمه ظآلين برسد و فوراً خاطرنشان مي‎كند كه بله اين مورد مربوط به درس امروز ما بود كه آموزش ديديم و اگر درست دقت كرده باشيد با توجه به قرائت سوره جاثيه كه توسط قاري محترم خوانده شد و همچنين قرائت سوره حمد بايد طرز تلفظ حروف را تا اينجا ياد گرفته باشيد.

جمع‎بندي:                                                                                                             زمان:2 دقيقه

بعد كارتهايي كه روي آنها كلمات داراي حرف ض از سوره جاثيه ( درس دهم ) نوشته شده به دانش‎آموزان نشان داده و از آنها مي‎خواهيم با الگوگيري از كلاس و دو قاري ( منصوري و قاري مصري ) آنها را درست تلفظ كنند بعد كارت ط را به يكي از گروهها مي‎دهيم و مي‎گوييم شما دو علامته مي‎شويد و دليل آن را در جلسه بعد مي‎فهميد ( يادگيري اهدنا الصراط المستقيم )

ارزشيابي تكويني: ( مرحله‎اي )                                                                         2 دقيقه          

برگه‎هاي سئوالي كه از قبل روي ميز آنها قرار داده شده و خواسته‎ايم كه به آنها دست نزنند را با فرصت يك دقيقه پاسخ دهند و فوراً جمع‎‎آوري نمايند ( بصورت انفرادي ).

و به آنها نمره مي‎دهيم. و يا از كارتهاي ( عالي ـ خوب ـ متوسط ) استفاده مي‎كنيم.        

تعيين تكليف: تصاويري را روي ميز آنها قرار مي‎دهيم و از آنها مي‎خواهيم كه براي جلسه آينده با همفكري باهم عبارت قرآني مربوطه را پيدا كرده و به كلاس بياورند و درباره 5 آيه بعد ( سوره جاثيه  ادامه درس دهم )

گروه ح: تعداد پيامبران بني اسرائيل

گروه ث: اسامي قيامت

گروه ذ: ساخت تصوير براي روشن شدن مفهوم آيات

گروه ظ: در آيات 20-19 مشخص كنيد كدام گروه را خدا دوست دارد و كدام گروه را دوست ندارد

چندين آيه از قسمت انس با قرآن درس( دهم ) حتماً با كمك خانواده بخوانند و از آنه مي‎خواهيم كه هر يك كليه مطالب ياد گرفته شده در اين درس را براي اعضاي خانواده تعريف كند

پايان درس با دعاي قرآني                                                                                         (1 دقيقه)

اللهم نور قلوبنا باالقرآن

و زين اخلاقنا بالقرآن

            



1- جاثيه سوره‎اي مكي         داراي 37 آيه                           به معني به زانو در آمده