جشنواره الگوي برتر تدريس

 

درس قرآن پايه اول

 

درس اول

 

سوره بقره آيات 255 تا 257 (آيه الكرسي )

 

 

آموزش و پرورش استان خوزستان شهرستان مسجدسليمان

مدرسه راهنمايي شهيد بهشتي

مدرس : احمد ارسطو

همكار : علي معيني

سال تحصيلي 84-1383

اهداف كلي :

روان خواني متن قرآن كريم و درك مختصري از مفاهيم آن .

 

 


                                                          دانش آموز بايد :

                                                         1- فضيلت خواندن قرآن كريم را بداند .

                          الف)حيطه شناختي       2-اهميت صحيح خواندن قرآن را بداند.

                                                        3- مفاهيم قرآني درسهاي كتاب را بداند.

                                                        4- علائم و قواعد روخواني قرآن كريم را بداند .

        

                                                        دانش آموز بايد :

                                                       1-فضيلت خواندن قرآن كريم را توضيح دهد .

                            ب)حيطه عملي        2- اهميت صحيح خواندن قرآن را بازگو كند

  اهداف جزيي                                  3- مفاهيم درس را توضيح دهد .

                                                       4- قرآن را با رعايت علائم و قواعد آن صحيح بخواند .

 

 


                                                      دانش آموز بايد:

                                                      1-نسبت به روان ، آهنگين وصحيح خواندن قرآن از                                                              خود علاقمندي نشان دهد .

                           ج) حيطه عاطفي      2- نسبت به رعايت آداب احترام در هنگام تلاوت قرآن                                                           از خود تعهد و پايبندي نشان دهد .

                                                      3- از كارهاي ناپسند و خلاف اخلاق دوري كند .

                                                      4- به معلم قرآن خود اظهار علاقه كند .

 

 

 


                           دانش آموز پس از پايان درس قادر خواهد بود :

                           1- آيات 255 تا 257 از سوره بقره را روان بخواند .

                           2- با تقليد از نوار آموزشي به شيوه ترتيل قرآن بخوا ند .

 اهداف رفتاري     3 - معناي برخي كلمات و عبارات قرآن را بداند .

                           4- بتواند از ميان كلمات مختلف كلمه هاي هم خانواده را تشخيص دهد .

                           5- نسبت به قرآن و معلم آن احترام قائل شود .

 

 

روش تدريس : گروهي ، كاربردي .

 

مدل كلاس و گروه آموزشي :

نعلي شكل (با توجه به فضا و دانش آموزان موجود ممكن است شيوه ي ديگري بكار گرفته شود ) .

 

رسانه ي آموزشي ويژه :

كتاب درسي ، استفاده از نوار آموزشي و ضبط صوت ، استفاده از چارت برگردان ، پوستر ، تراكت و غيره .

 

 

ايجاد ارتباط و انگيزه سازي :

استفاده از آيات و احاديث و شعر هاي قرآني ، ترتيل خواني توسط دبير ، اهداي جايزه در موقعيت هاي مناسب همراه با تشويق قرآني .

 

ارزشيابي تشخيصي (ورودي ) :

با توجه به آموخته هاي دانش آموزان از دوره ي دبستان پرسش هايي در خصوص حركات كوتاه صداهاي كشيده به عمل آورده مي شود و سپس به صورت عملي از   دانش آموزان در قرائت آيه ي بسم الله الرحمن الرحيم بصورت فردي وگروهي استفاده مي شود .

 

فعاليت هاي معلم دانش آموزي :

سلام و احوال پرسي (1دقيقه)، نوشتن و خواندن آيه بسم الله الرحمن الرحيم بر روي تابلو ، حضور و غياب (1دقيقه)، ارزشيابي ورودي (3دقيقه)، ايجاد انگيزه (2دقيقه)،  نوشتن عنوان درس روي تابلو ، ياد آوري در خصوص استفاده از نوار آموزشي قرآن(1دقيقه) ، كار با نوار آموزشي  بصورت  عملي (5دقيقه)  ، انجام تمرين كار در كلاس از طريق چارت  برگردان (5دقيقه)، بيان ارزش آيه الكرسي با توجه به توضيح كتاب (2دقيقه)، در پايان كلاس پس از ارزشيابي پاياني(2دقيقه) و تعيين تكليف (1دقيقه)كلاس را با يك شعر زيبا و دعاي قرآني ختم مي نماييم (2دقيقه).

 

ارزشيابي تكويني :

با ايجاد زمينه و پرسش در حين تدريس نسبت به بادگيري درس هدايتگري آموزشي فراگيران اقدام شود به اين شكل كه مثلا از فرد يا گروه خاصي خواسته شود برخي عبارات قرآني را تلاوت كنند ويا ترجمه ي لغات ويا برخي تركيب ها را توضيح دهند ويا كلمات هم خانواده را تشخيص دهند .

روخواني بندهاي شماره ي ( 1-9-13-22 ) .

 پرسش از لغات  ولي ، الذين ، ءا منوا ، و تركيب ولي الذين ءا منوا .

خلاقيت شاگردان : پرسش از عبارت الله ولي الذين ءا منوا .

كلمات هم خانواده  رحيم : رحمن ، رحمه ، رحم .

 

ارزشيابي پاياني:

در اختيار گذاشتن جدول هاي از پيش تعيين شده براي ارزشيابي پاياني در كلاس و تسريع در تشخيص بازدهي تدريس و در صورت لزوم رفع نقص و توضيح مجدد .

 

فعاليت هاي خلاقانه ي دانش آموز :

از دانش آموزان خواسته شود چنانچه حديث و يا شعر زيبايي در مورد قرآن دارند بخوانند ويا چنانچه از آيات قرآن در خصوص اهميت خواندن قرآن از حفظ دارند باز گو كنند و همچنين در كار در كلاس با اضافه كردن برخي لغات به معناي جديد تركيب ها دست پيدا كنند ونيز در جدول طراحي شده ي ارزشيابي پايني رمزي براي جدول به كار گرفته مي شود كه دانش آموزان بايد به آن دست يابند

 

تعيين تكليف :

از دانش آموزان خواسته مي شود كه آيات تدريس شده را در نزد اعضاي خانواده چند بار با دقت بخوانند ، همچنين آيات عبارات قرآني مربوط به انس با قرآن در خانه را ابتدا بصورت كلمه كلمه وسپس بصورت ترجمه ي روان با مداد نوشته و براي جلسه ي آينده با خود بياورند و در پايان بعنوان كار تحقيقي و پژوهشي در مورد اسم هاي خداوند و معني آيه الكرسي تحقيق كرده و پاسخ هاي خود را بصورت فردي يا گروهي در جلسه آينده تحويل دهند .

پايان