Ž

تنظيم محتواي برگزيده با مراحل تدريس

فعاليتهاي دانش آموزان

روشهاي تدريس

وسايل كمك آموزشي

نحوه ارزشيابي

تنظيم وقت

دانستني مورد انتظار

مهارت مورد انتظار

الف ) ابتدا با بچه ها سلام و احوالپرسي كرده وحضور وغياب انجام داده توجه به وضعيت روحي و جمعي دانش آموزان نموده ودرس را با نام خدا شــــروع مي كنيم.

ب) ارزشيابي تشخيصي:

هدفهاي رفتاري ورودي كه شامل :

1-14- صيغه فعل ماضي را بداند

2- ضمير را تعريف كنيد

ج) زمينه سازي و ايجاد انگيره: احوالپرسي به عربي

د) توضيح دادن درس به دانش آموزان

1- پاسخ به سوالات معلم

2- انجام حركات خواسته شده از سوي معلم

3- خوب گوش دادن

4- پاسخ به سوالات معلم خوب پاسخ دادن

 

سخنراني

توضيحي

 

پرسش و پاسخ

فعاليتهاي گروهي نمايشي

تخته گچ كتاب- صفحه ي نمايشي كلاه ســـبزها وفعاليت هاي آنها براي ساختن صيغه هاي مضارع جعبه مخصوص فعل ماضي و مضارع

 

چرخ فلك

فعل مضارع

1-  پرسش و پاسخ

2-  سوال شفاهي

3-   آوردن دانش آموزان براي انجام قواعد روي تخته

 

 

5 دقيقه

 

 

 

 

 

 

 

10 دقيقه

 

آشنائي با صيغه هاي مفرد مذكر غايب و مفرد مونث غايب مضارع و ضماير مربوط به آنها

 

 

 

 

 

 

 

آشنائي با پيمام درس

آشنائي با صحيح خواندن درس

بيان انديشه ها وتجربيات به صورت عبارات مربوط به هم

 

 

 

درك و فهميدن صيغه هاي مفرد مذكر غايب و مفرد مونث غايب مضارع

 

 

 

 

در بررسي شنيده ها ودرك نقطه نظر معلم در زمينه گفتن پيام درس مورد نظر تلاش مي كنند

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

تنظيم محتواي برگزيده با تدريس

فعالتهاي دانش آموزان

روشهاي تدريس

نحوه ارزشيابي

دانش مورد انتظار

مهارت مورد انتظار

مدت زمان

نگرش مورد انتظار

ارائه مطالب

1-معلم ابتدالغات جديد درس راخوانده دانش آموزان تكــرار مي كنند.

2-علم درس را به صورت روان مي خواند ودانش آموزان گوش مي دهند.

3-معلم درس را به قسمتهاي مختلف تقسيم و هر قسمت را جداگانه توضيح مي دهد.

 

 

گوش دادن

پاسخ دادن

 

 

 

 

گوش دادن

پاسخ دادن

 

خوب گوش دادن

توجه كردن

 

خوب پاسخ دادن

 

 

 

 

 

سخنراني

پرسش و پاسخ

 

 

 

 

 

 

 

توضيحي

پرسش و پاسخ مباحثه وفعاليت گروهي

 

 

 

 

پرسش وپاسخ

 

 

 

 

 

 

 

سوالات شفاهي و آوردن دانش آْموزان براي انجام قواعد روي تخته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنائي با لغات جديد صحيح خواند درس آشنائي با قواعد درس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشنائي با قواعد درس : مثلاً آشنائي با صيغه فعل

مضارع مفرد

مذكر و مفرد

مونث غايب

بيان انديشه ها و تفكر به دست آمده به صورت عارات مرتبط به هم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 دقيقه

ايجاد انگيزه تلاش وكوشش براي رسيدن به اهداف خود در دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

 

دريافت افكار معلم از طريق  گوش داد ن

 

 

 

 

بيان افكارخود وآنچه فرا گرفته اند.

 

3

ارزشيابي پاياني وجمع بندي

1-    پرسيدن سوالاتي  در مورد قواعد درسي

2-    تمرين حل كردن توسط دانش آموزان

3-    نتيجه گيري از كل درس

 

 

5 دقيقه

 

تكليف فردي

1-    معلم به تك تك دانش آموزان مي گويد معني لغات و درس را ياد بگيرد

تمرين ها را در دفتر بنويسند و جواب دهند.

فعلهاي خودشان به صيغه هايي كه در درس جديد خوانده اند تبديل كرده ودر پوشه كارشناسان قرار دهند.

تكليف گروهي

تقسيم كردن دانش آموزان به سه گروه وخواستن اين تكليف از آنها كه هر يك از گروهها صيغه هاي تدريس شده را دريك سوره قرآن بيابند وبنويسند و جلسه اي بعد به كلاس بياورند.

مثلاٌ گروه يك صيغه هاي مفرد مذكر غاليب را دريك سوره ازقرآن پيدا كنند به كلاس بياورند( حداقل 5 فعل)

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

آماده سازي و ارائه درس جديد

بيان قواعد درس

ابتدا معلم به بيان قواعد دروس گذشته كه صرف چهارده صيغه فعل ماضي است مي پردازد وبا نشان دادن جدولي كه از قبل تهيه كرده وساخت چهارده صيغه ماضي را برروي آن نوشته و باتكرار آن توسط بچه ها و روش پرسش و پاسخ ، ذهن آنان را آماده شنيدن درس جديد مي نمايد و با بيان اينكه بچه هاي عزيز همانطور كه فعل ماضي چهارده صيغه دارد و داراي علامتها وضماير است كه ما قبلاً با آنها آشنا شديم در درس جديد با فعل مضارع آشنا مي شويم كه بر زمان حال يا آينده دلالت مي كند و فعل مضارع نيز چهارده صيغه دارد كه داراي شش صيغه غايب، شش صيغه مخاطب و دو صيغه متكلم است كه در اين درس با دو صيغه غايب يعني مفرد مذكر غايب و مفرد مونث غايب را فرا مي گيريم وتوضيح مي دهيم كه با افزودن يكي از نشانه هاي چهارگانه ( ا- ت- ي- ن ) به ريشه كلمه كه صيغه مفرد مذكر غايب فعل ماضي است فعل مضارع درست مي شود به اين ترتيب كه ي علامت صيغه مضارع مفرد مذكر غايب را به ريشه فعل مثل ذهب اضافه مي كنيم صيغه مضارع مفرد مذكر غايب درست مي شود ي + ذهب = يذهب و به اين ترتيب صيغه ديگر مضارع را نيز به بچه ها مي آموزيم وبعد معلم چند فعل را مي گويد وبچه ها شروع به ساختن اين دو صيغه مي كنند. معلم توضيح مي دهد كه ضماير براي صيغه هاي مضارع همان مضارع براي صيغه هاي ماضي است ، معلم با وسايل كمك آموزشي كه درآن صيغه هاي مضارع وجود دارد دانش آموزان را تشويق مي كند تا آنان نيز هر صيغه كه مي آموزند كارتهاي بافعل خودشان درست كنند و در جدول قرار دهند . در پايان نيز براي فهم بيشتر دانش آموزان از روش نمايشي استفاده مي كنيم و..

 

 

 

 

5

 

 

بسمه تعالي

طرح درس روزانه                             موضوع : عربي                                       عنوان درس : السكمه السعيده                                كلاس، مقطع تحصيلي : دوم راهنمائي

مقدمات طرح درس:                          مدت جلسه : 90 دقيقه                            تهيه كنندگان : فاطمه حقيقي مرضيه كشتگر

هدف كلي : آشنائي دانش آموزان با افعال مضارع افعال مفرد مذك و مفرد مونث غايب ، آشنائي دانش آموزان با لغات و كلمات جديد

مفهوم اصلي

اهداف جزئي

اهداف رفتاري ( ورودي)

سوالات ارزشيابي تشخيصي

وقت

انتظارت يادگيري ( اهداف رفتاري)

فضائل اخلاقي( آزادي و رعايت حقوق حيوانات) آموزش افعال مضارع مفرد مذكر ومونث غايب

دانش آموزان در پايان درس بايد:

1-نحوه صحيح خواندن درس را بدانند

2- معني درس را بفهمند.

3- بتوانند فعل مضارع را تعريف كنند.

4- فعلهاي مفرد مذكر ومفرد مونث غايب مضارع را تشخيص دهند.

5- مفهوم درس را كه همان رعايت حقوق حيوانات است را فرا گيرند.

 

1-دانش آموزان بتوانند ريشه فعل را پيدا كنند.

2-دانش آموزان ضمير را تشخيص دهند.

3-دانش آموزان بدانند ريشــــه ي فعل بر چه صيغه اي دلالت مي كند

1- بچه ها آيا شما مي توانيد 14 صيغه ي فعل ماضي را صرف كنيد؟

2- آْيا شما مي توانيد در كنار هر فعل ضمير آن را هم بياوريد.

3- يكي از بچه ها درس قبل را بخواند وترجمه كند

4- آماده كردن ذهن دانش آموزان براي تدريس درس جديد.

5- حل كردن تمارين درس توسط دانش آموزان همراه با نظارت معلم

 

 

 

 

30 دقيقه

1- بتواند متن عربي درس را بدون اشتباه لفظي وبا رعايت حركات بخواند

2- بتواند از ميان فعلهائي كه به آنها ميدهيم صيغه هاي مفرد مذكر غايب و مفرد مونث غايب بسازد

3- بتوانند درس را به صورت گروهي ترجمه كنند

4- معني كلمات درس را ياد بگيرد وبيان كنند.

 

آماده سازي و ارائه درس جديد

ابتدا معلم  كلمات جديد درس را نوشته ومي خواند و دانش آموزان نيز همراه او تكرار مي كنند بعد معلم درس را با لهجه عربي خواند ودانش آموزان گوش فرا مي دهند بعد از اتمام درس معلم مفهوم درس را با توجه به اينكه دانش آموزان كلمات جديد را ياد گرفتند از آنها سوال مي كند ودانش آموزان آنچه را با توجه به اينكه يادگرفته اند بيان مي دارد و بعد معلم خود  توضيح كلي در مورد درس مي دهد بدون آنكه آنرا كلمه به كلمه معنا كند واز دانش آموزان مي خواهد كه درس را به صورت گروهي ترجمه كرده و براي جلسه بعد به كلاس بياورند بعد معلم به بيان قواعد درس مي پردازد و براي اينكه ذهن دانش آموزان را براي درس آماده كند براي هر دانش آموز يك فعل انتخاب مي كند تا دانش آموزان نسبت به درس رغبت داشته باشند وهر وقت صيغه جديد ياد بگيرند بتوانند با فعل خود يك صيغه جديد بسازند.